معماری شکوهمند ایران همواره چون گوهری تابان در میان آثار معماری جهان می درخشــیده و از مرتـبه ای بلند برخــوردار بوده است. در این میان، معمـاری مکتب اصفهان در دوره های گوناگون طلایه دار این راه پرشکـوه بوده و نام هنر و فرهنگ ایران را در گوشه و کنار جهان بلنـد آوازه کرده است . در دوره صفـوی ، شهر اصفهان از چنان عظمت و شکوهی بهرمند شد که نصف جهانش نامـیدند . در میان آثار معماری بازمانده از عصر صفوی مجموعـه مدرسـه و بازارچه و کاروانسـرایـی برجـای مانـده است که در کنـار خیـابان چـهارباغ اصفهان چون گوهری یگانه می درخشد . این مجموعه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد و آن را به مادر خویش پیشکش کرد . در طبقه اول دو تابلوی آینه کاری محدب طاووس و سرو و شکوفه ،شکوه خاصی به سرسرای بزرگ وروری بخشیده است . در تزیین سقف طبقه فوقانی ، سبک ابداعی جدیدی به کار رفته که ترکیبی است از گچبری و آینه کاری محدب رنگین . برای تهیه قطعات آینه محدب سقف ، شانزده هزار قرابه رنگین در کوره مخصوص که به همین منظور ساخته شد ، تهیه گردید . این قرابه ها را ابتدا از داخل با جیوه اندوده و به صورت آینه در آورده اند . سپس قرابه ها را شکسته و دویست هزار آینه محدب رنگی را که در گچبری سقف به کار رفته است ، قطعه قطعه بریده اند . سطح گچبری طبقه همکف که تا زیر پلکان مارپیچ سرسرا ادامه یافته و در آن محل بهتر می توان به ظرافت و دقت خیره کننده آن پی برد ، این گچبری بیش از 300 متر مربع است . قطعات چوبی که همه با دست بریده شده و روی آینه ستونها و دیوارها نصب گردیده است ، جمعا 80 متر مربع ، و طول قطار بندیهای چوبی بالای ستونها و روی دیوارها 75 متر است . نرده چوبی پلکان مارپیچ سرسرای ورودی از چوب چنار پنجاه ساله و با الهام از نرده های کاخ هشت بهشت ساخته شده است و حکایت از ظرافت و مهارت استادانه سازنده دارد . نمونه های معماری داخلی هتل از دید معماران سنتی ایران هتل از دید معماران سنتی ایران نمونه های سنتی ایران در راستای ایرانی معماری شکوهمند ایران همواره چون گوهری تابان در میان آثار معماری جهان می درخشــیده و از مرتـبه ای بلند برخــوردار بوده است. در این میان، معمـاری مکتب اصفهان در دوره های گوناگون طلایه دار این راه پرشکـوه بوده و نام هنر و فرهنگ ایران را در گوشه و کنار جهان بلنـد آوازه کرده است . در دوره صفـوی ، شهر اصفهان از چنان عظمت و شکوهی بهرمند شد که نصف جهانش نامـیدند . در طبقه اول دو تابلوی آینه کاری محدب طاووس و سرو و شکوفه ،شکوه خاصی به سرسرای بزرگ وروری بخشیده است . در تزیین سقف طبقه فوقانی ، سبک ابداعی جدیدی به کار رفته که ترکیبی است از گچبری و آینه کاری محدب رنگین . برای تهیه قطعات آینه محدب سقف ، شانزده هزار قرابه رنگین در کوره مخصوص که به همین منظور ساخته شد ، تهیه گردید . این قرابه ها را ابتدا از داخل با جیوه اندوده و به صورت آینه در آورده اند . سپس قرابه ها را شکسته و دویست هزار آینه محدب رنگی را که در گچبری سقف به کار رفته است ، قطعه قطعه بریده اند . شانزده هزار قرابه رنگین در کوره مخصوص که به همین منظور ساخته شد ، تهیه گردید . این قرابه ها را ابتدا از داخل با جیوه اندوده و به صورت آینه در آورده اند . امکانات تالارها و رستورانها در مهمانسرای عباسی و با توجه به ظرفیتهای موجود همواره آمادگی پذیرایی همزمان از هزارو پانصد نفر وبرگزاری حداقل دو همایش مهیا بوده است. از جمله تالارها و رستورانهای مهم این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره نمود : 1- رستوران و تالار چهلستون جهت برگزاری جشنهای ازدواج و ضیافتهای مختلف در دو طبقه با ظرفیت 400 نفر؛ طراحیها و تزیینات منحصر به فرد ، آن را شبیه به موزه ای از هنرهای گونه گون واصیل دوره های صفوی و قاجار نموده است. 2- تالار عباسی با کاراییهایی همچون اجرای کنفرانس ها وهمایشها و اجلاس گوناگون با ظرفیت حداقل ششصد نفر همراه با سیستم صوتی و امکان برقراری ترجمه های چند گانه همزمان با چیدمانهای مختلف دارای سقفی در دو سطح با طرحهای مشبک و مقرنس و طلا کاری شده وگچ بریهای بسیار جذاب. 3 - تالار آیینه همراه با سیستم صوتی و امکان چیدمانهای گوناگون و برقراری ترجمه همزمان جهت برپایی جلسات و همایشهای ویژه که در حالت عادی با ظرفیت دویست نفر و در حالت" "U شکل با ظرفیت 80 نفر می باشد . جیوه کاری و آیینه کاری از مشخصه های این هتل می باشد. 4- تالار زرین همراه با سیستم صوتی ، در حالت سینمایی با ظرفیت نود نفر و در حالت " "U شکل با ظرفیت چهل نفر جهت برپایی جلسه ها و میزگرد هاست که دارای تزیینات ممتاز بر دیوارها وسقف می باشد که با طلای ناب فلم گیری شده مزین گردیده است. 5- رستوران و تالار نقش جهان برای برپایی ضیافتها و پذیراییها با ظرفیت یکصد نفر که آمیخته ای از نقشهای زیبا و طرحهای ماندگار است. 6- تالار عالی قاپو جهت گردهماییهایی با ظرفیت حداکثر سی نفربا وضعیت عمومی و VIP در فضایی بسیار زیبا و هنری با آثار مینیاتور و سقف مقرنس و طراحی شده با قابلیت ساختاری انعکاس صوت ،. 7- تالار فیروزه با فضایی جدید و فراخ و ظرفیت پانصد نفر جهت برگزاری مراسم و جشن های مختلف و نمایشگاهها در حالت عادی ودر حالت " "Uشکل با ظرفیت نود نفر جهت اجلاس و کنفرانسها. 8- سفره خانه سنتی با فضای داخلی زمستانی و باز تابستانی و غذاهای مخصوص شهر جهت پذیراییها با ظرفیت هفتاد نفر . 9- چایخانه سنتی که از قدیمی ترین چایخانه های سنتی جهان محسوب می گردد که بخش وسیعی از آن شامل فضای باز باغ هم می باشد. 10- فضای باز رستوران باغ جهت انجام مهمانی های خصوصی در دو بخش وسیع دویست نفره و فضای محدود پنجاه نفره. 11- کافه تریا در دوقسمت داخلی زمستانه و فضای باز تابستانه با ظرفیت صد نفر . 12- تالار و رستوران چشم انداز واقع بر بام مهمانسرا با فضای داخلی و زمستانه که دارای ظرفیت هشتاد نفر می باشد و در فضای نوین و باز تابستانه خود دارای ظرفیتی قریب به چهار صد نفر می شود . 13- تالارپردیس با ظرفیت پانزده نفر مکانی مناسب جهت نشستها و گفتگوهای اختصاصی. 14- تالار صبا ، محلی برای اجتماعات کوچک با ظرفیت قریب به سی تا چهل نفرو کاربری های خاص ومختلف. 15- تالار مرمر با فضایی گسترده وساختاری نوین جهت برگزاری نمایشگاهها و نیز استفاده هایی از این دست می باشد. 16- تالار سیما با ظرفیت صد نفر در حالت عادی و پنجاه نفر در حالت " "U شکل که جهت همایشها و کلاسهای آموزشی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. 17- تالار سیمین ،فضایی با ظرفیت هشتاد نفر در حالت عادی و ظرفیت چهل نفر در حالت" "U شکل جهت اجلاس و برگزاری کلاسهای متفاوت. 18- تالار سحر محلی برای نشستهای کوچک و گفتمانهای خصوصی.